Veel gestelde vragen

In deze rubriek vindt u een antwoord op veelgestelde vragen over

FietsenOnderhoud en gebruikDienst na verkoop en betalingen.

Indien u het antwoord op uw vraag hier niet vindt, aarzel dan niet en stuur een berichtje via het contactformulier.

FIETSEN

Wat zijn de verschillende framemodellen ?

  • De meest courante fietsen kunnen in 3 soorten frames komen : lage instap (soms ook damesfiets genoemd), de herenfiets en het trapeziumframe.
Heren fiets
Lage Instap

Trapezium

 

Wat zijn de verschillende ondersteuningsniveau’s ?

  • De ondersteunings niveaus zijn afhankelijk van het type fiets en de gebruikte motor. Meestal zijn 3 ondersteuningsniveaus voorzien, soms 5.

Welke versnellingen kan ik kiezen ?

  • De meeste elektrische fietsen komen met naafversnellingen of met een derailleur. Andere systemen zijn de NuVinci en de Dual Drive.
  • De Neox fietsen komen met hun eigen Neox versnellingsysteem;

Hoe bepaal ik mijn framemaat ?

  • Een framemaat bepalen is niet altijd eenvoudig. Fabrikanten houden meestal hun eigen afmetingen aan. Daarom is de rekenmethode hier onder gegeven enkel een indicatie van wat uw maat zou kunnen zijn.
  • Meet uw tussenbeenlengte terwijl uw benen een 15 tot 20 cm gespreid staan. Vermenigvuldig dit getal met 0.65. Het getal dat u verkrijgt geeft bij benadering de framemaat voor uw fiets.
  • Een gouden raad, een fiets moet je testen om zeker te zijn dat het frame en de houding bij u passen.

ONDERHOUD & GEBRUIK

Wat moet ik voorzien voor het onderhoud van mijn elektrische fiets ?

  • Een elektrische fiets vraagt zeer weinig extra onderhoud, wel is het belangrijk om enkele aspecten niet uit het oog te verliezen;
  1. Bandenspanning : Rij steeds met een correcte bandenspanning (wij raden de maximale aanbevolen bandenspanning aan)
  2. Ketting : Reinig en smeer de ketting op tijd zodat deze niet uitdroogt
  3. Remmen : laat de remmen regelmatig (ongeveer 2000km bij normaal gebruik) nakijken

Van welke garantieperiode geniet ik op mijn fiets ?

  • Dit is afhankelijk van fabrikant tot fabrikant, over het algemeen geldt een garantieperiode van 2 jaar voor alle onderdelen, zoals batterij, motor, remmen, versnellingen enz. Voor het frame worden soms andere garanties toegepast. U vraagt best de verkoper naar de garantieperiode die geldig is voor uw fiets.

Ik kan mijn fiets niet aanzetten ?

  • Mogelijks is de batterij niet correct aangelsoten op de fiets of ze is plat. Probeer om de batterij opnieuw vast te zetten en controleer de lading.
  • Het display is niet correct opgezet, verzeker u dat u een “klik” hoort bij het plaatsen van het display. Het display is het brein van uw fiets, zonder deze verbinding werkt hij niet.

Kan ik een verzekering afsluiten en wat houdt dat in ?

  • Er bestaan verschillende verzekeringen voor een elektrische fiets. Wij bieden de ENRA verzekering aan. (plus link naar de verzekering). Hiervoor moet er wel een slot met 2 sleutels ingebouwd zijn op uw fiets.

Hoe vervoer ik mijn fiets ?

  • Een elektrische fiets weegt al snel 20 tot 25 kg, dus moet u een aangepaste fietsendrager hebben. Wij raden een fietsendrager aan die op een trekhaak rust. Daarenboven is het belangrijk dat u de batterij niet op de fiets laat tijdens het vervoer.

Hoe kan ik mijn batterij langer laten leven ?

  • Zie hier voor tips en trics om uw batterij langer te laten meegaan op de informatiepagina “alles over de accu”

Wat is de ideale bandenspanning ?

  • Het is belangrijk om steeds met goed opgepompte banden te rijden. Wij raden een bandenspanning van 5 bar aan. Hierdoor ontstaat er minder wrijving en weerstand tijdens het fietsen, de actieradius zal verhogen en u loopt minder kans om lek te rijden.

Is de batterij tegen de kou bestand ?

  • Batterijen zijn minder efficiënt bij koud weer. Bij temperaturen onder 10° zal de oplaadbeurt langer duren, zal het vermogen verminderen en zal er ook minder beschikbare energie zijn. Daarom is het aangeraden om tijdens de winter de batterij op kamertemperatuur te bewaren en ook daar op te laden.

DIENST NA VERKOOP & BETALINGEN

Kan ik met eco-cheques betalen ?

  • Ja, Ohmega-bikes aanvaardt uw eco-cheques

Is er een service inbegrepen in de aankoopprijs ?

  • Ja het eerste onderhoud wordt voor u gratis gedaan. Wij vragen u uw fiets binnen te brengen nadat u de eerste 300 km hebt gereden. Dit onderhoud omvat een nazicht van de banden, de remmen, het accu en de versnellingen.

 

WAAROM OHMEGA-BIKES?

  • Expertise in de modernste technologiën
  • Professioneel advies.
  • Testrit mogelijk met verschillende modellen.
  • Alle modellen uit voorraad leverbaar.

 

Waarom Ohmega

 

Facebook

OPENINGSUREN

Maandag

gesloten

Dinsdag

09.00 - 12.30

13:30 - 18:00

Woensdag

09.00 - 12.30

13:30 - 18:00

Donderdag

09.00 - 12.30

13:30 - 18:00

Vrijdag

09.00 - 12.30

13:30 - 18:00

Zaterdag

09:00 - 17.00

Zondag

gesloten